הלך רוח: תכנית הלימודים המרכזית במדרשה

במסגרת מסלול הלימודים (כ-30 שבועות, מאוקטובר עד יוני) ניפגש פעם בשבוע עם מובילי המדרשה, כמו גם עם מגוון מורים נוספים, ונצעד בדרך הרוח.
המסלול מתאים לכל מי שנמצא בחיפוש, לכל מי שרוצה ללמוד את דרכו בעולם, ולכל מי שרוצה להעמיק במסורות הרוח השונות, תוך השתתפות ביצירה של מיתוס אנושי חדש.

התכנית פועלת במתכונת של קבוצה לומדת, כשהלימוד מתבצע דרך טקסטים קלאסיים, שיחות עומק משותפות, חקירה פתוחה בסגנון 'בית מדרש', ותרגילי התנסות ויצירה.
כך אנו חוקרים איך אפשר להיות עצמי ביחד עם אחרים, מה התפקיד של ה'אני' בהתפתחות התודעה, ואיך המסע שלי קשור למסע האנושי בכללו.

הלימודים בתכנית נעים סביב שני צירים מרכזיים:

בציר האופקי, דרך הרוח, אנו מתרכזים בלימוד של מספר מפות פילוסופיות ורוחניות. בשנת תשפ"ד נעסוק בין השאר בספר הטאו, בפסיכולוגיה של קרל יונג, בפילוסופיה הרוחנית במזרח ובמערב, ובהגות סביב מושגי האהבה והחופש. דרך נושאים אלו נעמיק את הבנתנו בפילוסופיה של הרוח, ונבחן את הקשר שלנו עם המימד הנסתר במציאות. מימד זה, אליו פנו הוגים, חוקרים, פילוסופים ומיסטקנים לאורך ההיסטוריה, קיבל אינספור שמות והגדרות. אך אנו מאמינים כי בסופו של דבר, ישנה מהות אחת העוברת כחוט שני בין מסורות האמת השונות, ושכמו כל דור ודור, גם אנחנו צריכים לחדש מהות זו בשפתנו.

בציר העומק, המסע הביוגרפי, נעסוק בתרגום המפות הפילוסופיות והרוחניות לשפה האישית שלנו. בעזרת המסע הביוגרפי (ברוח האנתרופוסופיה) ועבודת הקבוצה, נבחן את הדרכים הנצחיות דרך החומרים האישיים של חיינו, דרך האתגרים, השאיפות והמעשים שלנו. תוך התבוננות במבנה הנפש, שיתוף במסעות אישיים, וחקירה של רבדי עומק בהם, נוכל להבהיר אט אט את תמונת חיינו. תמונה זו, הקשורה לעבר ולעתיד, לאנשים אחרים ואף למימדי חיים שונים, לוקחת חלק בפאזל עצום, אותו אנו יוצרים ומגלים כל העת.
 
ניתן להצטרף לשנת הלימודים שלמה, או לסמסטר אחד.

יום לימודים שבועי
ימי שני 16:00-21:30. מתאים לכל מי שמעוניין לפתוח צוהר לרוח, להשתתף במסלול הלימודים המרכזי
ולשלב כל זאת בחיי היומיום.

כל המשתתפים בתכנית מלווים באופן אישי על ידי ראש המדרשה, ד"ר דניאל אראל, ומובילת השנה, תמי לאור.

על הקורסים:

דרך הרוח

קורס 'דרך הרוח' משמש כמבוא ופתיחה לעולמות התוכן במדרשה. במהלך הקורס, נכיר ונלמד את ה'פילוסופיה הנצחית', המהות המשותפת העומדת בלב כל מסורות הרוח, לאחר שהופשטו ממלבושיהן. דרך הגות מיסטית-פילוסופית זו, יחד עם העיבוד המודרני שלה, נוכל להבין על מה באמת מדברות הדתות והמיתולוגיות השונות, ומה ההשלכות של כך על הנפש האנושית, ומסעה בחיים. 


ספר הדאו

לפני כאלפיים וחמש מאות שנה, יצא החכם הסיני לאו דזה אל ההרים, ועל פי האגדה, השאיר אחריו קובץ של שירים והגיגים. קובץ זה – ספר הדרך והסגולה, או ספר הדאו – הפך ברבות הימים לבסיס של תפיסת החיים הדאואיסטית,  המנסה להכווין את תשומת ליבנו ולהתאים את פעולותינו כלפי הדפוס האורגני של הקיום. בקורס זה נקרא שירים נבחרים מספר הדאו, וננסה לתרגל את אחד העקרונות המרכזיים שבו: וו-ווי (פעולה חסרת-מאמץ).

אהבה וחופש

אהבה וחופש הן שתי שאיפות אנושיות בסיסיות. אנחנו רוצים להיות אמיתיים, מחוברים, חופשיים. אבל מצד שני, אנחנו רוצים גם חיי שיתוף, זוגיות וקירבה. לפעמים נראה שתחושות אלו מבטלות אחת את השנייה. שכן קשר נוטה לערב גם זיקה והיאחזות, וחופש נוטה לערב עצמאות ובדידות. האם אפשר להיות ביחד מבלי לוותר על עצמי? האם אפשר להיות חופשי באהבה? בקורס זה נבחן מה המשמעות של אינטימיות ואותנטיות, ונחקור סגנון תקשורת שיכול לעזור לנו לשלב אותם בחיינו.

מסע ביוגרפי
מדע הרוח האנתרופוסופי נוגע ומעמיק בכל היבטי חיינו, הן כאינדיבידואלים, והן כמשקפים של תהליכים בעולם. תחום הייעוץ הביוגרפי התפתח מתוך הידע האנתרפוסופי, והוא מאפשר התבוננות מעמיקה באירועי חיינו, כמו גם הזדמנות להתפתחות אישית. בקורס זה נעסוק במגוון נושאים מההגות האנתרופוסופית (התגשמות, 'התרחנות' שביעונים, גוף-נפש-רוח וכדומה), ונשלב ידע תיאורטי עם עבודה סדנאית חוויתית, וזאת דרך הביוגרפיה האישית של המשתתפים ובשילוב תרגילי אמנות.

לידת האני
בקורס זה, הנשען על האנתרופוסופיה מבית מדרשו של רודולף שטיינר, נתבונן ונחקור את ה"אני" - את מרכז האישיות כפי שהוא מתפתח באדם ובעולם. מיהו האני? מהן המעטפות שלו? מה בין אגו ואני? מהם הכוחות שפועלים בו ומשפיעים עליו? מה היחס בין האני בערות ובשינה? ואיזה חלק יש לאני בהתפתחות האנושות והקוסמוס כולו.הקורס ישלב לימוד תיאורטי ושאלות לחקירה ביוגרפית.

החיפוש הרוחני
מגוון מורים מרחבי הארץ, המגיעים פעם בשבוע לבית המדרש שלנו, לשתף וללמד על הדרך הרוחנית מבחינה אישית ואנושית.

עבודת החלום
בקורס זה נלמד ונתנסה בעבודת החלום. בהשראת הפסיכולוגיה המיסטית של קרל יונג, וההגות האנתרופוסופית של רודולף שטיינר, נצלול אל הרבדים השונים של ממלכת הלילה - תפקיד החלום בחיינו, הקשר ללא-מודע האישי והקולקטיבי,
ודרכים שונות לחוות את מימד החלום בערות. נבחן את ההתפתחות ההיסטורית בתפיסת החלום, ואת הקשר שלו לדמיון המיתי, לאמנות ולחזיונות של האנושות.



  • הר ארדון 8, מצפה רמון, ישראל
  • קמפוס 'רוח האירוח'